Tips voor een betere balans tussen privé en werk

Je wilt ZOVEEL tegelijk; 

Het werk uitstekend doen, een goede ouder zijn, plezier maken met en aandacht geven aan jouw vrienden en familie, sporten, zorgen voor een schoon en opgeruimd huis…

Hoe is het met jouw prive-werkbalans? 

Bij deze een aantal tips:

  • Stel prioriteiten, bedenk wat echt belangrijk is.
  • Neem de tijd. Heb je een druk gezin, sta dan bijvoorbeeld 30 minuten eerder op zodat je tijd voor jezelf hebt.
  • Zorg voor ontspanning; bv sporten, ademhalingsoefeningen of tuinieren.
  • Doe af en toe eens even helemaal niks, wees niet bang om niks te doen.
  • Plan rust en ontspanning in jouw agenda in, zet ook eens een kruis in jouw agenda.
  • Besteed meer aandacht en tijd aan jezelf. Je moet voor jezelf zorgen om voor een ander te kunnen zorgen.
  • Weet wanneer je moet presteren en wanneer je werk erop zit.
  • Zorg voor een goede balans tussen wat je energie kost en wat je energie geeft. Zowel op het werk als in je privéleven.
  • Doe het werk wat je echt leuk vindt en wat past bij jouw privéleven.
  • Verbeter jouw verhouding met je mobiel (hij ligt toch niet echt naast jouw bed he?!).
  • Geniet van de kleine dingen, kijk eens echt om je heen. Kinderen zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Zij maken zich niet zo druk om wat er komen gaat. Kinderen leven echt in het hier en nu.
  • Omring je door mensen die jou inspireren en die jou energie geven.
  • Doe dingen en taken die jou energie geven.
  • Volg je eigen pad, maak je eigen keuzes en kijk niet naar de verwachtingen van anderen.
  • Vermijd “moeten” zoveel mogelijk. Vervang moeten door “willen”.
  • Vraag af en toe om hulp, je hoeft niets alles alleen te doen.
  • Doe het werk wat je echt graag doet en wat aansluit bij wie je echt bent.
  • Wil je het werk blijven doen, maar is dat lastig te combineren met jouw drukke privéleven? Zorg dan voor flexibiliteit in je werk, focus op resultaat. Ga eens om tafel met jouw leidinggevende of jouw manager. Onderhandel over goede voorwaarden in het werk én in het gezin.
  • Stop je tijdelijk toch met werken om voor de kinderen te zorgen? Ga een opleiding volgen. Dat staat en goed op jouw CV en je blijft aan jezelf denken en jezelf ontwikkelen.
  • Durf nee te zeggen en doe het ook!
  • Zorg voor kleine stapjes, deze leiden tot een groot resultaat. Bijvoorbeeld 1 middag of ochtend in de week thuis werken kan jou misschien al ontzettend veel rust geven.

 

Druk druk druk

We kennen en ervaren het allemaal. De rode draad in het leven van velen van ons… Drukte in ons lijf, drukte in ons hoofd… wanneer stopt dat nou eens?!

Bij deze een aantal tips om met werk gerelateerde stress om te gaan:

  • Blijf gezond bezig.
    Ruim de helft van werkend Nederland zit de hele dag.  Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat te veel stilzitten de kans op hart- en vaatziekten, type-2 diabetes en mogelijk ook depressie en vormen van kanker vergroten. Zorg voor afwisseling, ook op het werk!
  • Blijf bewegen.
    Gebruik bv een kleine beker, zodat je vaker kan lopen om deze bij te vullen. Ga naar een printer op de andere afdeling. Voer staand een vergadering ipv zittend. Neem een wandeling tijdens de lunch. Voer een coachgesprek een tijdens een wandeling.
  • Zorg dat je voldoende slaapt.
  • Zorg voor gezonde voeding.
  • Stel prioriteiten, stel jezelf de vraag;
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?
  • Blijf positief, blijf vooruit kijken.
    Een belangrijke factor bij stressreductie is concentreren op de leuke, prettige en aangename aspecten van het werk die je wel kunt beïnvloeden.
  • Doe de dingen die je energie geven.
    Kijk of je energievreters kan uitbesteden. Schrijf na een werkdag eens op welke taken en werkzaamheden jou energie hebben gegeven die dag. Dat geeft jou veel meer energie dan naar huis te gaan met de gedachten aan wat je allemaal niet af hebt kunnen krijgen. Bespreek dit met jouw manager. Er is vast wel een collega die het juist leuk vindt om dat werk te doen.
  • Geef (en neem zelf ook) zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit, bijvoorbeeld in werktijden en werkplekken.
    Bespreek het eens met jouw manager. Nee heb je, ja kun je krijgen.
  • Zorg voor een plan B.
    Denk eens goed na of je op je plek zit bij jouw werkgever. Zo ja, ga ervoor. Zo niet, ga dan eens (bv met HR of een loopbaancoach) hierover in gesprek.
  • Maak je niet te druk, stop met piekeren.
    Je bent (helaas) zelf de grootste veroorzaker van stress.
    Richt je niet op de dingen waar je geen invloed op hebt, maar juist op wat je wel kunt en wilt veranderen.
  • Stop met het zogenaamd creëren van tijd waarvan je alleen maar nog meer gestrest raakt, omdat je nog zo veel wil doen. Je hebt weinig tot niks aan een uur extra als je aan het eind van de dag niet meer vooruit te branden bent.

Zo vraag je jouw werkgever om een loopbaantraject

  • Kom in actie. Je bent blij met wat je hebt, maar je kan ook kiezen voor wat je kunt krijgen. Maak een keuze nu je nog de energie hebt om te onderzoeken naar wat je echt wilt.
  • Vraag om een loopbaancoach. Een loopbaantraject is een gedegen manier om op zoek te gaan naar wat echt bij te past, naar waar je kwaliteiten en talenten liggen en naar waar je deze het best kunt benutten. Je gaat op zoek naar plezier en voldoening in je werk.
  • Let goed op de formulering van je verzoek. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je wilt onderzoeken waar je talenten en kwaliteiten liggen, of dat je je wilt oriënteren op een ander vakgebied. Of geef aan dat je je zowel binnen de organisatie als daarbuiten eens opnieuw wilt oriënteren. Geef niet direct aan dat je weg wilt. Een loopbaantraject kan ook inzicht geven in jouw onvrede met betrekking tot het werk. Misschien ben jij wel bereid om goed naar jouw eigen aandeel te kijken en jouw verandering aan te passen, zodat je weer met plezier naar het werk toe gaat.
  • Als je zelf het verzoek indient, dan zou de werkgever kunnen beslissen dat het zelf, of een deel ervan, zult moeten betalen.
  • Kies zelf jouw loopbaancoach uit. De klik met de loopbaancoach is erg belangrijk.

Top 5 van burn-out klachten

Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer mensen relatief veel stress ervaren en zelfs symptomen van zware overbelasting en burn-out vertonen. Uit onderzoek komt de volgende top-vijf van klachten die duiden op burn-out:

  • Piekeren / Zich zorgen maken;
  • Sneller geïrriteerd raken;
  • Opgejaagd / Rusteloos gevoel;
  • Slechter concentratievermogen;
  • Lichamelijke klachten.

Voorkomen is beter
Gezien de hoge kosten die burn-out en langdurige stress met zich meebrengen, is preventie van groot belang. Het begeleiden van een werknemer die burn-out dreigt te raken, is meestal slechts zo’n 5 procent van de kosten van uitval door burn-out. In kaart brengen van risicofactoren kan een belangrijke bijdrage leveren aan de preventie van burn-out; het geeft een werknemer en/of werkgever handvatten om gericht de oorzaken van spanningen aan te pakken.

Tips tegen stress en burn-out

  • Zorg voor een balans tussen wat je energie kost en wat je energie geeft. Geeft jouw werk jouw nog energie of doe je het maar gewoon?
  • Zorg voor balans tussen privé en werk. Let op; ook het onnodig vaak plaatsen van je privéleven boven je werk kan op jouw werk voor spanningen zorgen.
  • Neem soms ook. Alleen maar geven werkt niet. Je moet voor jezelf zorgen om voor een ander te kunnen zorgen. Besteed aandacht aan jezelf.
  • Heb jij burn-out klachten? Volg een cursus, zoals bv mindfulness, om te leren ontspannen. Vanaf 1 januari 2018 worden sommige cursussen volledig vergoed vanuit de aanvullende Zorg voor Zorg-pakketten.
  • Blijf prioriteiten stellen en bedanken wat echt belangrijk voor je is.
  • Weet wanneer je moet presteren en weet wanneer het werk erop zit.
  • Slaap voldoende. Dit is het allerbelangrijkste herstelmiddel bij stress.
  • Beweeg. Minimaal 30 minuten per dag.
  • Ga naar buiten. Het verlaagt stresshormonen in je lijf en verbetert je geluksgevoel.
  • Eet gezond.
  • Ontdek nieuwe dingen. Ga niet bankhangen maar ga lezen, wandelen, luister naar muziek, zoek een hobby.
  • Doe ontspanningsoefeningen.
  • Stop met multitasking. Teveel (willen) doen bevordert stress.
  • Wees samen. Contacten en gesprekken relativeert en verlaagt stress.
  • Durf ook alleen te zijn. Dit is goed voor lichaam, geest, focus en creativiteit.
  • Wees realistisch in jouw gedachten over geluk en succes. Stel niet te hoge doelen.
  • Maak doe-lijstjes. Creëer ruimte in jouw hoofd.
  • Mediteer. Check handige apps.
© 2018 Prive Werk Balans
Powered by FunToStart